logo
پایگاه خبری تحلیلی نور خبر
    نائیج نوری : من نمی خواهم نان کسی قطع شود.‏
    کد خبر: 50618      کد خبرنگاری : 941105
    منتشر شده: 03/ بهمن/ 1396|| 1:29 AM
    تعداد بازدید:190

    مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نورخبر با مهندس نائیج نوری بخشدار بخش مرکزی شهرستان نور


    نورخبر: قبل از شروع مصاحبه اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

    بخشدار بخش مرکزی شهرستان نور : با عرض سلام خدمت شما و همه مخاطبین گرامی، وقتی که ما شروع به کار کردیم هدفمان توسعه شهر و روستاها بود. از روز اول با شورا و دهیاران دوره چهارم و پنجم تلاش کردیم گام‌های مثبتی در جهت خدمت رسانی به مردم برداریم که می توانست از طرق مختلف صورت بگیرد. اولین بخش مربوط به بودجه دهیاری ها بود که ما آن را به صورت مدون درآورده و در سال گذشته در این حوزه پیشرو بودیم و باعث شد بسیاری از بودجه های دهیاری واقعی شده  و از حالت کاذب خارج شود. بخش بعدی مربوط به پرسنل و نیروهای خدمات رسان بودند که هم در حوزه اشتغال و هم در حوزه اخذ مجوز برای چندین دهیاری دیگر تلاش کردیم و در نتیجه ۷ دهیاری جدید تاسیس شده، داشتیم.  ما با مجموعه دهیاران و کارشناسان فنی و مالی دهیاری حدود ۱۹ شغل جدید ایجاد کردیم، که خارج از شرایطی بود که در بحث اشتغال دیده می شود و ما توانستیم در دهیاری که به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی است این اتفاق را ایجاد کنیم. غالب این افرادی که سر کار رفتند جوان هستند و در حوزه‌های مختلف دهیاری مشغول به کار هستند این شغل ها بدون اینکه هزینه‌ای برای دولت ایجاد شود به وجود آمد.

     در دوره چهارم و پنجم دهیاری توانستیم مصوبات را به صورت مدون در آوریم. کمیته تطبیق بخشداری را هم فعال کردیم که در بخشداری مرکزی با حضور اعضای کمیته تطبیق بررسی های لازم انجام می شود و مصوباتی که خارج از چارچوب هستند به دهیاری ها عودت داده می شوند. در این خصوص شوراهای بخش با برگزاری کلاسها کمکهای فراوانی به ما کردند. با همه این احوال هنوز به رتبه لازم نرسیدیم و باید به تدریج به آن برسیم.

    یکی از اولویت‌های ما پروژه‌های عمرانی به خصوص در روستاها بود که شامل آسفالت، ساخت ساختمان دهیاری، فضای سبز و لایروبی و ... می باشد. از جمله کارهایی که در آن بسیار موفق بودیم مربوط به لایروبی نهرها و اینترنت روستاها و لوله کشی آب شرب می باشد. ما از محل اعتبار دهیاری ها با قراردادی که دهیاران داشتند حدود 44 کیلومتر آسفالت مشارکتی داشتیم که به عنوان یکی از شاخص ترین کارهای انجام شده می باشد  که جدا از اعتبارات مربوط به آسفالت های دولتی در مناطق سنگ نو، هلی پشته، دینکوه و بومک بودند در دینکوه بخشی از آسفالت را دولت و حدود یک و نیم کیلومتر را از اعتبارات دهیاری تکمیل کردیم. در بخش آب شرب منطقه کالج نیز مشارکت خوبی با مردم داشتیم. تمام تلاش ما در این مورد این گونه بود که تمامی افراد در کارها مشارکت داشته باشند تا بتوانیم کارهای خوبی را در حوزه های عمرانی و سایر حوزه ها انجام دهیم.

    نورخبر: یکی از مباحث اصلی در روستاها تغییر کاربری می باشد. زمانی که یک فردی بخواهد ساختمانی را بسازد که زمینش در خارج از بافت روستا است باید به چه شکل اقدام کند؟

    مهندس نائیج نوری : ما در این حوزه همیشه دچار چالش بوده‌ایم. از گذشته پروانه هایی وجود دارد که قوانین مربوط به چارچوب ساختمانی در آن رعایت نشده است. از جمله استعلام جهاد کشاورزی و کمیسیون ماده یک تبصره یک از کاربری های مختلف به مسکونی است. پروانه های که این مورد در آنها رعایت نشد برای ما وجاهت قانونی ندارند و بر اساس دستوری که از مقامات بالا دستی به ما داده شده حق دادن خدمات را نداریم. اما اگر پروانه باشد که استعلام لازم را از جهاد کشاورزی گرفته باشد مشکلی نیست و اگر غیر از این باشد ما تلاش می کنیم مشاوره های لازم را بدهیم تا مشکلات مربوط حل گردد و مراحل اداری به نحو درستی طی گردد. ما هم باید چارچوب قوانین را رعایت کنیم تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

    نورخبر: گرفتن استعلام از جهاد مدت زمانی طول می کشد در این بازه زمانی، خدمات چگونه به مردم می رسد؟

    بخشدار بخش مرکزی : مسئله مهم در این خصوص طرح هادی می باشد. در روستاهایی که دارای طرح هادی می باشد با کاربری‌های در داخل بافت مواجه هستیم که مسیر طبق روال قانونی طی می‌شود و مشکل وجود ندارد در روستاهایی که دارای طرح هادی هستند ما اجازه صدور مجوز برای ساختمان های خارج بافت را نداریم. چه فرد بومی باشد یا غیر بومی فرقی نمی کند. این چارچوب قانون می‌باشد و در روستاهایی که فاقد طرح هادی هستند علاوه بر استعلام بنیاد مسکن نیاز به استعلام جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و اگر اوقافی باشند نیاز به استعلام اوقاف هم می باشد. اگر جواب استعلام ها مثبت باشند ما حق دادن پروانه را نداریم. در این خصوص قانون اجازه تصمیم گیری شخصی را به ما نمی‌دهد و باید در چارچوب قوانین رفتار کنیم. در رابطه با زمینهایی که خارج از بافت هستند فقط در صورتی که مربوط به تولیدی، گردشگری و اشتغال و کشاورزی و امثال این باشد و مسکونی نباشد و کسی دنبال پروانه باشد بر اساس دستورالعملی که از استان ابلاغ شد باید مراحل اداری را در سازمان همیاری های استان و شهر مازندران طی کنند.

    نورخبر: استاندارد طرح هادی چه می باشد و نحوه افزایش آن به چه صورت است؟

    نائیج نوری : متولی طرح هادی بنیاد مسکن، شهرداری و استان مازندران است، که با اخذ مشاوره و معرفی به روستا طرح هادی تعیین می شود. روال کار به این صورت است که بعد از نقشه برداری از روستا، با تعیین سرانه جمعیت و نرخ رشد جمعیت بر اساس اطلاعاتی که از سرشماری در سال های مختلف صورت می گیرد، یک میزان افزایش بافت برای روستا تعیین می شود که بر اساس آن سرانه مسکونی و سایر سرانه ها تعیین می شود و بر اساس این شاخص طرح هادی را تعریف می‌کنند. این موضوع در کارگروه هایی که ۱۲ دستگاه اجرای در آن دخیل هستند بحث و مطالعه می شود و طرح هادی تهیه می شود و بعد از تصویب آن به دهیاری ها و بنیاد مسکن برای اجرا ارسال می گردد. دوره طرح ها ده ساله می باشند و در طول این دوره امکان اضافه شدن به طرح وجود ندارد و پس از آن زمین هایی که در مجاورت طرح وجود دارد بر اساس شرایط امکان اضافه شدن مهیا می گردد.

    نورخبر: در خصوص تصفیه آب شرب روستاها مشکلاتی وجود دارد. آیا در این خصوص نظارت وجود دارد؟ چه ارگانی بر روی آب شرب روستاها نظارت می کند؟

    بخشدار : آب شرب روستاهایی که در بخش هستند به دو شکل مدیریت می شود. یکی توسط اداره آب و فاضلاب که دهیاران و شوراها هیچ نقشی در آن ندارند. کارهایی که این اداره انجام می دهد شامل دادن کنتور و هزینه های مصرفی مربوط به آب شرب می باشد. اما در برخی از روستاها به خصوص بالا دست مدیریت آب شرب توسط دهیاران و شوراها انجام می‌شود. مدیریت در تمامی این روستاها به صورت محلی انجام می شود. ممکن است بر اساس نمونه هایی که توسط اداره بهداشت گرفته شد تذکراتی داده شود. ولی به دلیل درآمد پایین دهیاری‌ها احداث دستگاه کلرزنی کمی زمان می‌برد. اما چون در روستاهای بالادست آب مصرفی از چشمه ها تامین می شود، مشکل حادی در این خصوص نمی باشد حتی چاه آب برای تامین آب مصرفی حفر نمی شود که بخواهد مشکلی در این خصوص به وجود بیاید. اما با توجه به تذکرات اداره بهداشت و صحبتهای که در شورای سلامت فرمانداری صورت گرفت، انشالله بتوانیم تمام آب های شرب را مدیریت کنیم.

    نورخبر: جریان پیچ گلندرود چیست و به کجا رسیده است؟

    مهندس نائیج نوری : در درجه اول از شما تشکر می کنم که در هنگام اطلاع رسانی به پیش بینی ما کمک کردید، یکی از دغدغه‌های ما از زمانی که وارد بخش شدیم، پیچ خطرناکی که در کیلومتر 9 محور گلندرود است و پیگیری های بسیاری از طرف فرماندار و من صورت گرفت تا بتوانیم مجوز لازم را اخذ کنیم. در درجه اول می‌خواستم فرایند لق گیری را انجام دهیم تا بتوانیم مراحل پیچ بری را گسترش دهیم. ما بخشی از کار را انجام دادیم و در مرحله اول پیشرفت، خوب بود و پس از اینکه سنگ اول که هوا زده بود را برداشت کردیم به توده های سنگ سختی برخورد کردیم که ماشین آلاتی همانند پیکور و بیل مکانیکی نتوانستند پیشرفت کار خوبی داشته باشند. این امر باعث شده بود که ذهنیت مردم بد شود و پیمانکار مجوز اخذ انفجار را خواسته بود. به همین دلیل ما مدتی کار را متوقف کردیم تا بتوانیم زمان لازم برای اخذ مجوز برای انفجار را داشته باشیم تا مشکل پیش رو حل شود. در این خصوص به مشارکت مردم نیاز داریم تا کمی ترددها را کم کنند تا ما بتوانیم کار را پیش ببریم. در این خصوص با توجه به کارشناسی هایی که صورت گرفت  ما چاره‌ای جز بستن راه نداریم

    نورخبر: در خصوص عوارضات مشکلاتی وجود دارد که شامل بازه زمانی ارسال قبض و مبالغ آن است که استانداردی ندارد. در این مورد نظر شما چیست؟

    بخشدار بخش مرکزی : در خصوص عوارضات روستاها یک بازه زمانی وجود دارد که از دوره قبل تا ۱۵ بهمن ماه باید بودجه دهیاری ها بسته شود. ما بعضی از روستاها را داریم که در خصوص عوارضات عمومی هیچ مصوبه ای ندارند. اما در برخی روستاها بر اساس منطقه ای که وجود دارد برای عوارضات یک حداقل و حداکثر تعیین می کنند و ساکنین منطقه به دو دسته بومی و غیر بومی تقسیم می شوند. عوارضات باید فقط توسط دهیار به عنوان مرجع اصلی اخذ عوارض بین ساکنین تقسیم شود و اهالی نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. زمانی که در بخش مرکزی بودم یکی از مسائلی که به شدت روی آن تأکید کردیم و با همکاری شورای بخش آن را سازماندهی کردیم بخش عوارضات بود. عوارضات سال آینده در سال جاری مصوب می‌شود و به شورای بخش و سپس به استان ارسال می گردد و در استان اگر بعد از یک ماه اعتراضی وجود نداشت، این عوارض برای سال آینده قابلیت اجرایی دارد و ریالی بیشتر از مردم اخذ نمی‌شود. اخذ عوارضات سالانه در چارچوب قانون می‌باشد.

    نورخبر: اگر غیر این اتفاق می‌افتد یعنی تخلف صورت گرفته است؟

    مهندس نائیج نوری : اگر در هر روستای غیر از دهیار کسی عوارض بگیرد غیر قانونی می باشد. مگر اینکه شورا و دهیار با همکاری هم قبض ها را پخش کنند و چون شورا یک نهاد قانونی است مشکلی وجود ندارد. این مصوبات مربوط به شوراها و هیچ کسی غیر از این نهادها حق اخذ عوارضات از مردم را ندارد. عوارضات باید به حساب دهیاری واریز شود و هیچ کسی حق گرفتن پول نقد از افراد را ندارد.

    نورخبر: در خصوص توریست هایی که در منطقه هستند گاهی جمعیت آنها از خود روستایی ها بیشتر می شود و در زمانی که خود روستا نیاز به آرامش دارد درگیر شلوغی می‌شود. خدمات رسانی در این مواقع به چه صورت انجام می شود؟

    بخشدار بخش مرکزی : این مسائل جزء چالش های ما نیز می باشد. در یک مقطع زمانی ساخت و سازهای انجام شده با توسعه منطقه هماهنگی نداشت و باعث ایجاد چالش های در خصوص آب منطقه گشت. اما در رابطه با زباله مشکل خاصی مطرح نیست. شاید در زمین زباله مشکلی به وجود بیاید اما در جمع آوری آن مشکلی نیست چون با پرسنل این بخش از روز اول اتمام حجت می شود که در پیک تولید زباله نیز باید فعالیت خود را درست انجام دهند. در زمینه برق نیز همگام تابستان به دلیل مصرف بالا مشکلاتی را داریم. در این خصوص باید از اداره برق تشکر کنیم چون در رابطه با ترانس های مشارکتی و تقویت شبکه با شوراها و دهیاران کارهای خوبی انجام شد. توسعه شبکه در روستاهای ایزخورده، لشکنار، سلیاکتی، کاسگر محله و ... صورت گرفت ما بعد از کارهای که انجام دادیم و برای اخذ عوارض رفتیم، بسیاری از افراد که بومی نبودند استقبال کردند و خیلی بیشتر از مبلغی که ما خواستیم کمک کردند چون دیدند که کارهایی انجام شده است. در رابطه با آسفالت مشارکتی، غیربومی ها بسیار کمک کردند و دست دهیاری را گرفتند. بزرگترین مشکلی که می‌تواند ایجاد شود این است که زمانی که خوش نشین ها به این مناطق می آیند به دلیل مصرف بالای آب و برق، کمبودهای ایجاد می شود. تمام تلاش ما این است که بتوانیم این حوزه ها را نیز مدیریت کنیم.

    نورخبر: یکی از مسائلی که مطرح است این است که هنگام وقوع آتش سوزی، آتش نشانی در نزدیکی محل ها وجود ندارد آیا در این خصوص تدابیری اندیشیده شده است؟

    مهندس نائیج نوری : ما صحبت هایی در این خصوص کردیم تا بتوانیم در هر روستا شیرهای آتش نشانی داشته باشیم. در روستای کاسگر محله در میان بند و سلیا کتی در ناتل کنار علیا به دنبال اخذ ماشین آتش نشانی هستیم. در کاسگر محله ماشین آتش نشانی را تحویل گرفتیم. اما چون آتش نشانی نیاز به پرسنل ۲۴ ساعته دارد و در خصوص حقوق و مزایای آن با توجه به اینکه دهیاری ها درآمد پایداری ندارند فعلا دچار چالش هستیم و امیدواریم که بتوانیم آن را حل کنیم. هم اکنون دنبال اخذ مجوز برای آتش نشانی روستای سلیاکتی هستیم.

    نورخبر: در روستاها چه کارآفرینانی داریم؟ در چه حوزه فعالیت می‌کنند و دهیاریها در خصوص معرفی این کارآفرینان چه تلاش هایی کردند؟

    بخشدار : یکی از دغدغه های دولت تدبیر و امید، بخش اشتغال به خصوص در روستاها می باشد. ما هم بر اساس جلساتی که تشکیل می شود و بر اساس دستورالعمل ها به افراد تا جایی که می‌توانیم کمک می کنیم. قالب کارآفرینی های کوچک در روستاها در حوزه کشاورزی و طیور می باشد. افرادی که تمایل به کار در این حوزه داشتن به جهاد کشاورزی معرفی کردیم و در خصوص اخذ مجوز مساعدت های لازم را انجام دادیم. اما یقینا این کافی نیست و ما باید این مسیر را تسهیل کنیم تا بتوانیم روستاها را گسترش دهیم. در حوزه صنایع تبدیلی و واسطه جلساتی را با حضور رئیس جهاد کشاورزی و اداره کار داشتیم تا بتوانیم به افرادی که میخواهند در این حوزه فعالیت کنند تسهیلات لازم را اهدا کنیم. اگر کسی بخواهد در حوزه صنایع مختلف در روستاها فعالیت کنند با کمال میل مشاوره های لازم را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

    نورخبر: آیا می‌توانید در دهه فجر نمایشگاهی را که شامل محصولات کشاورزی و دامداری است با کمک بخشداری برگزار کنید تا افراد مستقیم محصولات خود را به مردم عرضه کنند؟

    نائیج نوری : اگر بخواهد نمایشگاهی برگزار شود باید در حوزه روستایی باشد چون شهرداری در این دوره برنامه های خاص خود را دارد. یکی از بخش‌های مهمی که صورت گرفت ایجاد بازارچه محلی در روستاهای بخش مرکزی بود. یکی از ایده هایی که وجود دارد و قرار است با شورای بخش بر اساس موقعیت و شرایط آن را بسنجیم این است که در روستای ناتل کنار علیا و میان بند زمین هایی را شناسایی کنیم تا بتوانیم بازارچه محلی احداث کنیم. این مسئله فعلا در حد حرف می باشد و شرایط کمی دشوار است. امیدواریم بتوانیم با بررسی‌های بیشتر آن را اجرایی کنیم. از طرفی ساکنین روستا نیز باید در این خصوص استقبال کنند.

    نورخبر: در خصوص دکه هایی که در جاده آب پری اعلام کردید که قرار است طرحی برای ساماندهی آنها صورت گیرد. این برنامه به کجا رسید؟

    بخشدار بخش مرکزی : آب پری و الیمالات از مکان هایی هستند که می شود روی آن کار کرد. یکی از ایده‌های که داشتم این بود که در محور گلندرود چند نقطه با مشورت اداره منابع طبیعی برای احداث مهمان پذیر و ارائه خدمات انتخاب شود. اما در این خصوص به دلیل مسائل زیست محیطی مطرح شده دچار چالش هستیم. در رابطه با آب پری، طرح ها به کارگروه فنی مرتبط اداره کل منابع طبیعی نوشهر رفت. در آنجا در خصوص تهیه طرح ها بحث شد و پس از تهیه طرح مزایده های برگزار می‌شود و افرادی که می توانند در آنجا سرمایه گذاری کنند اقدام کنند تا هم به مردم خدمت رسانی شود و هم وضعیت نابسامان الان برطرف شود. اکثر افرادی که در آب پری مشغول به کار هستند هیچ مجوزی از هیچ ارگانی ندارند و طبیعتاً هر مشکلی به وجود بیاید مسئولیتش با خودشان است. تا الان نیز مسائلی به وجود آمده بود و با توجه به برخوردهایی که با آنها داشتیم به ادامه فعالیتش اصرار داشتند. من از همین جا از آقای موسوی، مدیرکل منابع طبیعی غرب استان خواهش دارم که این مسئله را حل کنند تا افرادی که صلاحیت لازم را دارند در آن منطقه سرمایه گذاری کنند. یقیناً آب پری یکی از صد نقطه مهم کشور است که اکثر مردم آن را می شناسند.

    نورخبر: اگر قرار باشد که سرمایه گذار در آن منطقه سرمایه گذاری کند پس تکلیف افرادی که آنجا کار می کردند چه می شود؟

    مهندس نائیج نوری : افرادی که فعلاً در آنجا مستقر هستند در حریم اداره راه هستند و کسی حق ندارد در آنجا فعالیت کند و اداره راه به عنوان متولی این موضوع بسیار پیگیر است. علیرغم صحبت هایی که می شود ما در آنجا متولی این نیستیم. برای ما سلامت و امنیت افراد در آنجا بسیار مهم است و کیفیت غذایی که داده می شود. اما اداره راهداری باید از حقوق خود دفاع کند. در آنجا باید افرادی فعالیت کنند که در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانند پاسخگو باشند. من به عنوان یک فرد بومی این منطقه نمی خواهم کسی متضرر شود یا نان کسی قطع شود. با حضور یک سرمایه گذار، اشتغال زایی با رعایت قوانین و در قالب چار چوب قانونی صورت می گیرد. این ممکن نیست که در آنجا افرادی بر خلاف قانون فعالیت کنند و ما آن را ندید بگیریم.

    از روزی که وارد بخش شدیم هدف ما این بود که روستاها را ارتقاء دهیم که این جریان مشمول زمان و بودجه دهیاری ها می باشد. در حدود ۵۴ روستا که دربخش داشتیم، در ۴۰ روستا پروژه‌های عمرانی انجام دادیم. اگر هر کاری در روستاهای بخش مرکزی و چه در داخل و خارج از بافت انجام شد با مساعدت‌های فرماندار و معاون فرماندار و از همه مهمتر همکاری شوراها و دهیاران بخش مرکزی بوده است. ما در 45 روستا شورا داریم و در 36 روستا دهیار داریم. ما در 17 روستا برای احداث ساختمان دهیاری اقدام کردیم و با 3 ساختمان که در دهه فجر افتتاح می گردد، کلاٌ 12 دهیاری را به سرانجام رساندیم و 5 ساختمان با تامین اعتبار و درآمد زایی اجرایی خواهیم کرد. در روستای ناتل کنار علیا با همکاری مخابرات پروژه ای را برای ارتقاء اینترنت با طرحی تحت عنوان FTTH انجام می دهیم.

     


    banner
fhfh